Från Panncentral till Kulturell mötesplats
Kummelholmen historik
Under ytan av rå, tidstypisk betongarkitektur vilar en nästan femtio år lång berättelse om förändring, gemenskap och förvandling. Panncentralen på Kummelholmen, uppförd 1969 av HSB för att värma upp det växande bostadsområdet i Vårberg, togs ur drift på 1990-talet då fjärrvärmen tog över. Trots att den höga och blanka aluminiumskorstenen nu är riven och byggnaden stått tom i cirka 15 år, vittnar fastighetens råa karaktär med fasadernas spår av formbrädor om en epok då även verktstadsbyggnader fick konstnärlig omsorg. Riksantikvarieämbetets kulturhistoriska grönklassning motiverar denna unika arkitektur som ett fullständigt och värdefullt exempel på 1960-talets expressiva betonguttryck.
När Fortums alternativ ställdes på sin spets—att riva eller lämna över i befintligt skick—kliver ideella Kummelholmen fram som en kreativ lösning. Målet är tydligt: från en nedlagd panncentral ska det växa fram ett levande centrum för konst och kultur. De stora produktions och visningsyytorna (500 kvm) och den 7,5 m höga takhöjden, ger plats åt storskalig publik konst, scenproduktion, dans eller musikkonserter.
Sedan omvandlingen har Kummelholmen visat både svenska och internationella konstnärer – bland dem separatutställningar med Lars Kleen, William Kentridge, Egill Saebjörnsson, Mandy El Sayegh och Ulla Wiggen, Berit Lindfeldt och Cecilia Edefalk i grupputställningar – som skapat verk med stark förankring i samtida frågor och platsspecifik kontext.
Syftet med Kummelholmen är att agera mötesplats där gränser mellan konstformer suddas ut och där både lokalinvånare och internationella samarbetspartners möts. Ett av målen är att bjuda in skolor, institutioner och konstnärer i en anda av utbyte, nätverkande och experiment. Från måleri och skulptur till video, ljus, musik och dans—i en dynamisk väv där byggnadens industriella karaktär blir en del av konstens språk.
Mot denna bakgrund tar konceptet “En dag på Kummelholmen” plats med en serie temporära utställningar och performances, bara en dag långa, där konstnärer skapar platsspecifika verk som speglar just nu. Den kortlivade formen ger utrymme för snabba samhällskommentarer, utmanar traditionella utställningsrutiner och gör varje evenemang unikt. Publiken bjuds in till en intensiv konstupplevelse, där verken existerar i ett enda ögonblick—en spegel av samtidens förändring, osäkerhet och möjligheter.
Tillsammans knyter historien, byggnadens arkitekturkraft och den korta, skarpa formatet i “En dag på Kummelholmen” an till varandra. Från 1969 års omsorg om nyttobyggnadens form, till dagens framåtblickande konstplattform: Kummelholmen är mer än en plats, det är ett levande experiment där det förflutna ger näring åt det omedelbara konstnärliga uttrycket.